~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
σελίδες της εφημερίδας "Αρκαδικό Βήμα" συντάκτες: Πέτρος Σ. Αϊβαλής, Αγγελική Σπαθαράκη, Οδυσσέας Αϊβαλής, Πόπη Βερνάρδου, Πάρης Αϊβαλής.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~

yfos

yfos
"O άνθρωπος πρέπει κάθε μέρα ν' ακούει ένα γλυκό τραγούδι, να διαβάζει ένα ωραίο ποίημα, να βλέπει μια ωραία εικόνα και, αν είναι δυνατόν, να διατυπώνει μερικές ιδέες. Αλλιώτικα χάνει το αίσθημα του καλού και την τάση προς αυτό...". Γκαίτε.

Πέμπτη, 31 Ιουλίου 2014

Η Φιλοσοφία στη Λογοτεχνία

Γράφει η Τέσυ Μπάιλα // *


Dictionary Series - Philosophy: philosophyΑναζητώντας τα κριτήρια που ανάγουν ένα λογοτεχνικό έργο προορισμένο να περάσει στις επόμενες γενεές όχι ως μια απλή αφήγηση ευχάριστων ιστοριών αλλά ως ένα κλασικό έργο, θα πρέπει να σταθούμε στη σχέση που υπάρχει ανάμεσα στο μυθιστόρημα και στον στοχασμό, ανάμεσα στη λογοτεχνία και τη φιλοσοφία. Ο Καμύ έλεγε: «Σκέφτομαι σημαίνει ξαναμαθαίνω να βλέπω, να παρατηρώ, να δημιουργώ με κάθε ιδέα ή με κάθε εικόνα»· κι αν ένα μυθιστόρημα είναι ικανό να κάνει κάτι, είναι αυτό ακριβώς, να μάθει στον αναγνώστη έναν νέο τρόπο θέασης της ζωής.

Στις μέρες μας η λογοτεχνία αντλεί επίσης στοχασμούς από τη φιλοσοφία. Κατά πόσο όμως μπορεί ένα μυθιστόρημα να γίνει ένας ισχυρός φορέας νοημάτων; Είναι η λογοτεχνία τελικά ένα όχημα για να οδηγηθεί κανείς σε λογικά συμπεράσματα; και αν ναι, ποιος είναι ο ρόλος της; να θέσει ερωτήματα, ή να τα απαντήσει;
Είναι αναμφίβολο ότι ο αφηγηματικός πυρήνας ενός έργου γίνεται η αφορμή για τη φιλοσοφική προσέγγιση μιας ιδέας. Από την άλλη, η ιστορία περιπλέκεται γύρω από ένα αφηγηματικό πλαίσιο μέσα στο οποίο εγκιβωτίζονται οι ιδέες. Και είναι ακριβώς αυτός ο εγκιβωτισμός των ιδεών που κάνει την αναγνωστική διαδικασία μια πορεία προς έναν τόπο στον οποίο συναντώνται οι σκέψεις και οι υπαρξιακές και αισθητικές αναζητήσεις, για χάρη των οποίων και μόνο μπορεί να γράφεται συχνά ένα μυθιστόρημα, ένα ποίημα ή απλώς ένας στίχος ενός μεγαλύτερου έργου.
Η ιδεολογία που φανερά ή υποδόρια διαπερνά ένα έργο και η λογοτεχνική αξιοποίηση των φιλοσοφικών προσεγγίσεών του είναι παράγοντες που ο λογοτέχνης πρέπει να έχει κατά νου, αν θέλει να του προσδώσει την απαραίτητη αισθητική αξία.
Καταγράφοντας τους προσωπικούς κραδασμούς του, ο λογοτέχνης καταθέτει μέσα στο έργο του ό,τι χαρακτηρίζει και οριοθετεί ως αξιακό μέτρο έναν ολόκληρο πολιτισμό, συσσωρευμένη γνώση και την αναζήτηση αληθειών αιώνων, μια συναίσθηση του πολιτισμού που επανέρχεται μέσα από τις σελίδες ενός βιβλίου, μια καταγεγραμμένη ματιά προσωπικής αρμονίας.
Παραφράζοντας τον Φλωμπέρ που έγραφε ότι «κάθε έργο προς σύνθεση έχει τη δική του ποιητική που πρέπει να τη βρούμε», θα μπορούσαμε να πούμε πως κάθε έργο προς σύνθεση έχει τη δική του φιλοσοφική διάσταση που οφείλουμε να ανακαλύψουμε, αξιολογώντας πρωτίστως την ύπαρξη εκείνων των στοιχείων που προσδίδουν το πνευματικό οξυγόνο στη σκέψη του δημιουργού.
Η συνύπαρξη της φιλοσοφίας με τη λογοτεχνία δεν είναι ένα εύρημα της σύγχρονης λογοτεχνίας. Αναζητώντας τις ρίζες, τη βλέπουμε να απαντά στο έργο του Πλάτωνα αλλά και του Αριστοτέλη. Το έργο των μεγάλων αυτών φιλοσόφων γίνεται αφορμή για μία εν τω βάθει αναλυτική προσέγγιση του κόσμου. Αλλά και πολύ αργότερα, η γερμανική φιλοσοφία επίσης οριοθετεί τη σχέση αυτή με κύριους εκφραστές της τον Χέγκελ και τον Καντ, ο οποίος έγραφε: «Να ενεργείς με τέτοιον τρόπο, ώστε η αρχή στην οποία στηρίζεται η πράξη σου να μπορούσε να γίνει παγκόσμιος νόμος», υπονοώντας ασφαλώς τη δύναμη που μπορεί να έχει η δημιουργία στο παγκόσμιο γίγνεσθαι.
Πρόκειται για μια δυναμική επιρροή της φιλοσοφίας στη δομή, στο ύφος, στο περιεχόμενο και στον λόγο της λογοτεχνίας, που γίνεται ορατή σε όλη τη διάρκεια της ανάγνωσης.
Ο λογοτέχνης καταγράφει την εμπειρική γνώση, παρατηρεί διεισδυτικά και αντικρίζει αλήθειες που με τον ελεύθερο στοχασμό του μπορεί να ενσωματώσει στον δικό του λόγο, για να εξηγήσει μια σειρά από σκέψεις που ενσωματώνονται μέσα στις σελίδες ενός μυθιστορήματός, κάνοντάς το ταυτόχρονα ένα πολυφωνικό είδος τέχνης.
Χαρακτηριστική είναι επίσης η εμφάνισή της στην ποίηση. Ποιητές όπως ο Σολωμός, επηρεασμένος από τη γερμανική φιλοσοφία, ο Σεφέρης και ο Ελύτης εμβολιάζουν τον ποιητικό τους λόγο με στοχασμούς που δανείζονται από την ελληνική φιλοσοφία και δημιουργούν το δικό τους ποιητικό σύμπαν, μέσα στο οποίο οι ιδέες έχουν πρωταρχική θέση.
Ωστόσο, είναι αναμφίβολο ότι μιλώντας για τη σχέση που υπάρχει ανάμεσα στο μυθιστόρημα, σε ένα ποίημα, στη λογοτεχνία εν γένει και στη φιλοσοφία, θα πρέπει να θεωρούμε το λογοτεχνικό έργο ως μία νοητική σύνθεση, με αφηγηματικά μέρη που κινούν λογικούς συλλογισμούς και όχι ως ένα φιλοσοφικό δοκίμιο ενταγμένο μέσα στην πλοκή μιας ιστορίας. Οι ιδέες και οι εικόνες του θα πρέπει να γίνονται η αφορμή για τη δημιουργία υπό το πρίσμα μιας νέας λογικής· και αυτός είναι ένας τρόπος για να υψωθεί ένα έργο σε σφαίρες υψηλότερης αισθητικής.
_____________________________________

Παρασκευή, 11 Ιουλίου 2014

Θερινό Σχολείο για ομογενείς στο πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

Από τη Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου ανακοινώνεται ότι για ένατη συνεχή χρονιά θα λειτουργήσει του Πρόγραμμα του Θερινού Σχολείου για νέους Ομογενείς στην Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου σε συνεργασία με την Παμμεσσηνιακή Ομοσπονδία Αμερικής και Καναδά.
Σκοπός του Θερινού Σχολείου είναι κυρίως η σωστή εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, η γνωριμία των μαθητών με την ελληνική ιστορία και τον ελληνικό πολιτισμό, η κοινωνικοποίηση των νέων σε αμιγές ελληνικό περιβάλλον και η ενίσχυση της ελληνικής τους συνείδησης.
Στο Πρόγραμμα του Θερινού Σχολείου για νέους Ομογενείς του τρέχοντος έτους θα συμμετάσχουν 37 ομογενείς μαθητές και φοιτητές από 18 έως 24 ετών καθώς και 3 συνοδοί – δάσκαλοι της ελληνικής γλώσσας στο εξωτερικό. Τα μαθήματα που θα διδαχθούν θα είναι: Ελληνική Γλώσσα (η διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας θα πραγματοποιείται σε δύο επίπεδα αρχαρίων και προχωρημένων), Ελληνική Ιστορία και Ελληνικός Πολιτισμός – Ελληνική Λαογραφία. Τα μαθήματα αυτά επιπρόσθετα θα ενισχυθούν με εκπαιδευτικές επισκέψεις – επιτόπια μαθήματα σε αρχαιολογικούς χώρους και Μουσεία της Μεσσηνίας, της ευρύτερης περιοχής της Πελοποννήσου καθώς και στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης.
Επιστημονική Υπεύθυνος του Θερινού Σχολείου 2013-2014 είναι η Καθηγήτρια, κα Γεωργία Ξανθάκη – Καραμάνου, Πρόεδρος του Τμήματος Φιλολογίας της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, συνεπικουρούμενη από τον Πρόεδρο του Τμήματος Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών, Καθηγητή κ. Αλέξιο Σαββίδη. Υπενθυμίζεται ότι η κα Γεωργία Ξανθάκη – Καραμάνου οργάνωσε και επόπτευσε τη λειτουργία του Θερινού Σχολείου όλα αυτά τα έτη.
Τα μαθήματα του Θερινού Σχολείου 2013-2014 αρχίζουν την Δευτέρα, 14 Ιουλίου 2014 και ολοκληρώνονται την Παρασκευή, 8 Αυγούστου 2014 στα Διδακτήρια της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στην Καλαμάτα.
Η τελετή ενάρξεως θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη, 15 Ιουλίου 2014 και ώρα 19:00 στο Αμφιθέατρο της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στην Καλαμάτα.


_____________
http://greekteachers.gr/

Παρασκευή, 4 Ιουλίου 2014

"Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΚΟΥΡΤ ΒΑΛΑΝΤΕΡ" του ΧΕΝΙΝΓΚ ΜΑΝΚΕΛ από τις εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ

  ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ    

Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ


Μια φθινοπωρινή μέρα του 2002, ο Κουρτ Βαλάντερ βρίσκει την ευκαιρία να πραγματοποιήσει ένα παλιό του όνειρο: να μετακομίσει από το Ίσταντ σε ένα σπίτι στην επαρχία. Το όνειρο, όμως, γρήγορα μετατρέπεται σε εφιάλτη, όταν στον κήπο του σπιτιού ανακαλύπτει θαμμένο ένα πτώμα, κι ύστερα άλλο ένα.
Η ιατροδικαστική έρευνα δείχνει πως τα πτώματα βρίσκονταν εκεί τουλάχιστον μισό αιώνα. Αλλά ποια ήταν αυτά τα άτομα; Και γιατί κανείς ποτέ δεν ανέφερε την εξαφάνισή τους;
Ο Βαλάντερ και οι συνάδελφοί του θα ανατρέξουν στο παρελθόν για να λύσουν τον γρίφο και θα έρθουν αντιμέτωποι με μια ανείπωτη τραγωδία, όπου οι ρόλοι θύτη και θύματος εναλλάσσονται συνεχώς. 
Για τους φανατικούς αναγνώστες του επιθεωρητή Βαλάντερ, το βιβλίο περιλαμβάνει παράρτημα με πολιτιστικές αναφορές, πρόσωπα και μέρη που έχουμε συναντήσει στα μυθιστορήματα της σειράς και συνθέτουν τον κόσμο του αγαπημένου ήρωα.

~~~~~~~~~~~~~~

Ο ΧΕΝΙΝΓΚ ΜΑΝΚΕΛ γεννήθηκε το 1948 σ' ένα χωριό στη βόρεια Σουηδία. Τα βιβλία του, που στην Ελλάδα κυκλοφορούν από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ, έχουν μεταφραστεί σε 40 γλώσσες, έχουν πουλήσει περισσότερα από τριάντα εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως, έχουν γυριστεί κινηματογραφικές και τηλεοπτικές ταινίες, και έχουν τιμηθεί με πολυάριθμα βραβεία. Το ΕΚΤΕΛΕΣΤΕΣ ΔΙΧΩΣ ΠΡΟΣΩΠΟ, το πρώτο βιβλίο της σειράς μυθιστορημάτων με ήρωα τον επιθεωρητή Κουρτ Βαλάντερ, έχει βραβευτεί ως το Καλύτερο Σουηδικό Αστυνομικό Μυθιστόρημα για το 1991 από τη Σουηδική Ακαδημία Εγκλήματος και ως το Καλύτερο Σκανδιναβικό Αστυνομικό Μυθιστόρημα από τον Σκανδιναβικό Σύνδεσμο Εγκλήματος. Το ΕΝΤΟΛΕΣ ΘΑΝΑΤΟΥ τιμήθηκε με το βραβείο Macallan Gold Dagger 2001, ενώ ο συγγραφέας ανακηρύχθηκε συγγραφέας της χρονιάς 2002 στη Γερμανία και τιμήθηκε με το βραβείο Tolerance από την Deutsche Evangelische Akademie Tutzing. Από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ κυκλοφορούν άλλα έντεκα μυθιστορήματα του Χένινγκ Μάνκελ.